2010. évi Reklámtorta

Tovább csökkentek a reklámbevételek 2010-ben. Reklámtorta - a 2010. évi televíziós és rádiós reklámpiaci felmérés eredményei.

Budapest, 2011. március 8., kedd – Új adatokat hozott nyilvánosságra az elektronikus médiumok hirdetési bevételeiről a Magyar Elektronikus Műsorszolgáltatók Egyesülete (MEME). Az elektronikus média legnagyobb képviselőit tömörítő szervezet 2005 óta publikálja az éves elektronikus reklámbevételeket a tagok által nyújtott hiteles adatok alapján. A műsorszolgáltatók eredményeit idén is az Ernst & Young gyűjtötte és összesítette.

A Magyar Elektronikus Műsorszolgáltatók Egyesülete a tagok megbízása alapján közzéteszi a 2010. évi televíziós reklámtortát, amelynek meghatározásánál a Műsorszolgáltatók Egyesületének tagjai a reklámszpotokból és szponzorációból származó, ügynökségi és egyéb kedvezményekkel csökkentett, úgy nevezett „net-net” bevételeket vették figyelembe. Ennek megfelelően a reklámtorta nem tartalmaz olyan egyéb bevételi forrásokat, mint az emelt díjas telefon és SMS, valamint a rendezvények és a „merchandise eszközök” (saját márkás árucikkek). A reklámtorta továbbra is csak a tényleges pénzmozgást igénylő bevételeket tartalmazza, vagyis a barter-tranzakciókat nem.

A televíziók 2006 előtt tényleges bevételi adatot hivatalosan nem közöltek, csupán becslések láttak napvilágot. Publikáltak bruttó bevételt (TNS Media Intelligence, korábbi nevén Mediagnózis), továbbá hozzávetőleges adatokat (MRSZ), de a tényleges bevételeket bemutató, a műsorszolgáltatók által közzétett, árbevétel adat egészen 2006-ig nem volt elérhető.

Az előző évhez képest  összesen 45 televízió van a 2010-es évi reklámtorta adatszolgáltatói között. Így elmondható, hogy a Magyarországon reklámot értékesítő, magyar nyelvű csatornák majdnem mindegyike részt vett az adatszolgáltatásban, azaz a reklámtorta az Animax, ATV, AXN, Cartoon, Comedy Central, Cool, Deko, Discovery, Disney Channel, DoQ, Duna TV, Film+, Film+2, Filmmúzeum, Fishing & Hunting, Hallmark/Universal Channel, Hálózat, Hír TV, LifeNetwork, MGM, Minimax, Movies 24, MTV Networks Magyarország, m1 (Magyar Televízió), m2 (Magyar Televízió), National Geographic , Ozone Network, Poén, Reflektor, RTL Klub, Sorozat+, Spektrum, Sport1, Sport2, Sport Klub, Sport M, Story 4, TV Paprika, TV2, TV6, Viasat, VIVA, Zone Club, Zone Reality, Zone Romantica adataira épül.

2009-ben a MEME állásfoglalása alapján a rádiók nem kerültek be a felmérésbe, idén azonban újra öt rádió, a Class FM, a Juventus, a Magyar Rádió, a NEO FM és a radiocafé 98.6 képviselteti magát a kutatásban.

A reklámtorta méretének megállapításához az adatokat közvetlenül a MEME tagjai, a televíziós és rádiós társaságok szolgáltatták. Az adatok összegyűjtését és összesítését immár hagyományosan az Ernst & Young, a világ egyik vezető könyvvizsgáló, adó- és tranzakciós valamint üzleti tanácsadó vállalata végezte.

A reklámbevételek alakulása évek óta csökkenő tendenciát mutat. Az Ernst & Young összesítése alapján 2010-ben a televíziós reklámpiac teljes árbevétele 58 306 millió forint volt, amely 3 %-os csökkenést mutat a 2009. évi 59 954 millió forinthoz képest.

Az adatok mind a televíziók, mind a rádiók esetében szpot és szponzorációs jellegű bevételekre elkülönítetten is megismerhetőek, a televíziók esetében pedig külön a földi sugárzású országos és egyéb televíziók csoportra bontottan is:

 Az országos, földi sugárzású televíziók reklámbevétele 2010-ben 44 294 millió forint
 Az egyéb televíziók reklámbevétele 2010-ben 14 012 millió forint
 2010-ben a reklámszpotokból származó összbevétel a televízióknál 55 755 millió forint, a rádióknál pedig 3 972 millió forint volt
 A nem-szpot jellegű (szponzorációs) bevételek a televíziók esetében 2 551 millió forint, a rádióknál 573 millió forint volt

“Az Ernst & Young minden évben felelősséget vállal azért, hogy az adatszolgáltatóktól kapott információkat összesíti, bizalmasan kezeli, majd az adatok feldolgozását követően megsemmisíti azokat.” – mondta Nagy István Ottó, az Ernst & Young Üzleti Tanácsadási Szolgáltatások partnere.

„Nehéz év volt a tavalyi az egész hazai médiaiparban. 2011-re előretekintve bíztató viszont, hogy a televíziós piac tavaly már messze nem a megelőző évre jellemző mértékben szűkült és más médiapiaci szegmensekhez képest relatíve jól „tartotta magát”. Részletesebben vizsgálva az adatokat megállapítható, hogy a földi sugárzású médiumok tovább vesztettek pozíciójukból, de a piac „nem földi sugárzású” szeletének jelentős növekedése sem hozta el a régen várt fellendülést az adott szektorban, hiszen – amint azt az adatot szolgáltatók számának jelentős növekedéséből is láthatjuk – a 24%-osra nőtt részesedésen több mint negyven piaci szereplő osztozik.” – kommentálta az eseményt Málnay B. Levente, a Műsorszolgáltatók Egyesületének elnöke.

„A 2010-es év volt a rádiók számára az első olyan év, ahol a két új országos szereplő a 2009-es „bemutatkozás” után bizonyíthatott. Bár nincsen összehasonlító adat az előző évből, az egyértelműen elmondható, hogy a rádiók számára a 2010-es év nem a növekedésről szólt, még akkor sem, ha a két országos kereskedelmi rádió belépésével a teljes rádiós piac átrendeződik. A 2011-es év – akárcsak a televízióknál – már sikeresebb lehet, hiszen a piaci mozgások utáni konszolidáció időszaka következik, a hallgatottsági adatok pedig egyértelműen mutatják, hogy a rádiók teljes hallgatottsága nem változott, legalább annyian hallgatnak rádiót, mint korábban: naponta a teljes lakosság 87%-a! – mondta Kádár Tamás, a MEME rádiós alelnöke.

A Magyar Elektronikus Műsorszolgáltatók Egyesülete (röviden: Műsorszolgáltatók Egyesülete) 2006-ig Televíziók és Rádiók Országos Reklámtanácsa (TORTA) néven működött. Ez az egyetlen olyan – az összes jelentős elektronikus médiumot tömörítő – szakmai szervezet, amely ténylegesen, aktívan működik. Az egyesület elnöki pozícióját 2005 óta Málnay B. Levente, a Chello Central Europe ügyvezető igazgatója tölti be.

Az Ernst & Young egyike a vezető könyvvizsgáló, adó, tranzakciós és üzleti tanácsadási szolgáltató vállalatoknak.

Világszerte 141.000 munkatársunkat kötik össze cégünk meghatározó értékei és a minőség iránti szilárd elkötelezettségünk. Így segítjük ügyfeleinket, munkatársainkat és szélesebb környezetünket lehetőségeik teljes körű kihasználásában.Az Ernst & Young név alatt az Ernst & Young Global Limited nemzetközi hálózatának önálló jogi személyiségű tagjai értendők. Az angliai székhelyű Ernst & Young Global Limited (company limited by guarantee) nem foglalkozik ügyfelek részére történő szolgáltatásnyújtással. Jelen közleményt az EYGM Limited, az Ernst & Young globális szervezetének ügyfélszolgáltatást ugyancsak nem nyújtó tagja adta ki.